Current track

Title

Artist

Background

Reklamere på Radio Sotra

Ta kontakt med vår annonseavdeling på telefon 56 31 36 60 eller mail: reklame@radiosotra.no dersom du ønsker å reklamere for din bedrift eller produkt på Radio Sotra – Enten via våre sendinger på FM og webradio eller våre websider.

Du kan velge mellom å reklamere hele døgnet, eller kun på enkelte programmer som feks trafikkradioen.

Radioreklame er en rimelig kanal for å få ut ditt budskap til mange, og ved å ha korte spotter som sendes ofte vil lytterene få en gjenkjennelse av budskapet. Dette er noe som over tid vil være med på å få lytteren til å få en relasjon til din merkevare.

Kommersielle radiokanaler finansieres ved hjelp av reklame. Reklamebudskapet presenteres gjennom samspill mellom ulike lydformer. Det sniker seg inn i øret ditt mens du er opptatt med andre gjøremål, og gjentas gang etter gang.

Reklame i et flyktig medium

Radioreklame er betalt annonsering i kommersielle radiokanaler. Som oftest er det å lytte til radio en sekundæraktivitet. Vi hører på radio mens vi holder på med andre ting: når vi kjører bil, når vi tar bussen, når vi lager mat, når vi går på do, og når vi går til frisøren. Selv om de fleste ikke lytter så mye på radio, er vi ofte i situasjoner der vi blir eksponert for radioreklamen. Vi løpet jo ikke ut av frisørsalongen når reklameinnslagene kommer!

Et annet kjennetegn ved radioen er at den er et flyktig medium. Vi har ikke mulighet til å ”spole tilbake” for å få med oss budskapet en gang til. Derfor må språk og budskap i en radioreklame være enkelt og lettfattelig.

Om og om igjen

Mange potensielle kunder har en bestemt kommersiell radiokanal som de lytter til hver dag. Kommersielle kanaler sender gjerne reklameblokker tre til fire ganger per time. En reklameblokk består vanligvis av flere reklamespotter på 15-30 sekunder.

På bussen til skolen rekker du derfor å høre det samme reklameinnslaget flere ganger. Gjentagelsen gjør at budskapet fester seg og styrer de valgene vi gjør som forbrukere. Når reklamespotten gjentas ofte, er det også større sjanse for å nå dem som bare lytter på radio i korte perioder i løpet av dagen.

Aktuell og nær

Lurer du på hvor du kan få kjøpt den siste iPaden? Radioreklame er enkel å lage, og annonsøren kan derfor være raskt ute med det nyeste. Det gjør også denne formen for reklame godt egnet til å annonsere for spesielle tilbud i nærmiljøet, noe lokalradioene vet å benytte seg av.

Lyden skaper bildet

Radioreklame skiller seg ut ved at annonsøren kun har mulighet til å bruke auditive virkemidler:

  • tale (monolog eller dialog)
  • miljølyd (kontentum)
  • effektlyd
  • musikk

Det aller viktigste er å ha en god idé. Enkle dramatiseringer og humor er mye brukt for å fange lytternes oppmerksomhet.

Deler av informasjonen over er hentet fra ndla – CC CC-BY-SA-4.0 Forfatter: Ragna Marie Tørdal